Szybki rozwój, niepojęty wzrost.
Gdynia rosła wraz z portem, flotą, przemysłem, stając się siedzibą przedsiębiorstw, urzędów oraz wielu inwestycji związanych z gospodarką morską. W 1934 r. Gdynia stała się największym portem na Bałtyku pod względem wielkości przeładunków, a zarazem najnowocześniejszym portem w Europie. W maju 1936 r. miasto liczyło 83 tys. mieszkańców, w grudniu tego samego roku 102 tys., zaś w 1939 roku już 127 tys. W tej sytuacji miasto nie nadążało z rozbudową. Z małej rybackiej wioski w ciągu dziesięciu lat nie może bowiem powstać miasto z nowoczesną infrastrukturą, bogatym życiem kulturalnym i naukowym. Pomimo rozwoju, w latach 30. ok. 30% ludności mieszkało w ok. 2,5 tys. prymitywnych bud i baraków. Sprawami portu żyli wszyscy jej mieszkańcy. Ponieważ Gdynia miała w kraju opinię miejsca, w którym każdy jakieś zajęcie dla siebie znajdzie, przybywali tu ludzie z różnych stron Polski i świata.
Co ciekawe, w 1928 r. magistrat Gdyni wyjaśniał wojewodzie pomorskiemu, że dokonanie spisu listy wyborców powoduje dużo trudności, gdyż nie można brać za podstawę rozporządzenia spisu listy wyborców corocznie w miesiącu lipcu uzupełnionej (a więc z lipca 1928 r.), ponieważ wobec wzrostu mieszkańców (przeszło 1000 na miesiąc) na terenie tutejszym jest nieaktualną i w ogóle nie może być dobrze zestawiona.
Próbowano sprawy mieszkaniowe porządkować. Gdynia rozwijała się wraz z portem i od strony portu. Centrum miasta tworzyły ulice 10 Lutego, Starowiejska, plac Kaszubski i ul. Portowa. Plan rozbudowy miasta z 1930 r. zakładał, że dzielnica przemysłowa rozszerzać się będzie w kierunku Chyloni, po obu stronach szosy. Dzielnica robotnicza rozpościerać się będzie w obrębie gmin Obłuże i Pogórze oraz częściowo na Oksywiu. W Witominie powstaną osiedla ogrodniczo rzemieślnicze. W ten sposób robotnik, zatrudniony w porcie lub dzielnicy przemysłowej, zamieszka nad kanałami portowymi po stronie północnej miasta, natomiast rzemieślnik i robotnik, mający zatrudnienie w mieście, osiedli się na Witominie. Na Kamiennej Górze i w Redłowie powstanie dzielnica willowo-mieszkaniowa z parkiem i boiskami sportowymi. Kolibki i Orłowo będą miały charakter kąpieliska a Mały Kack – dzielnicy mieszkaniowo-ogrodowej.
Port został wybudowany za pieniądze Skarbu Państwa . Pieczę nad sprawami portu, tj. zarząd i administrację na mocy rozporządzenia Prezydenta RP z 1928 r., przekazano Urzędowi Morskiemu, który był podporządkowany Ministerstwu Przemysłu i Handlu.
Dnia 2 kwietnia 1920 r. rozkazem ministra Spraw Wojskowych generała Józefa Leśniewskiego został utworzony Urząd Marynarki Handlowej w Wejherowie. Jego pierwszym naczelnikiem został kapitan marynarki Józef Poznański. Do zadań tej instytucji należały sprawy związane z rejestracją łodzi, awariami i wypadkami morskimi, ochroną wydm i brzegów morskich oraz ich umocnień, sprawy ochrony rybołówstwa oraz administracji portami.
Już w grudniu 1921 r. wszelkie sprawy związane z Marynarką Handlową przekazano do Ministerstwa Przemysłu i Handlu (Departament Marynarki Handlowej, potem Morski). Powołano także Morski Urząd Rybacki w Pucku, zajmujący się sprawami związanymi z ochroną rybołówstwa na polskich wodach przybrzeżnych.
W 1922 r. Urzędowi Marynarki Handlowej powierzono czynności Urzędu Żeglarskiego, zaś w 1925 r., w związku z powołaniem Izby Morskiej, z zakresu jego działalności wyłączono sprawy wypadków morskich i awarii.
Urząd Marynarki Handlowej w 1922 r. utworzył swoje jednostki organizacyjne w Helu, Pucku i Gdyni. Dnia 3 maja 1927 r. przeniesiono siedzibę Urzędu Marynarki Handlowej z Wejherowa do Gdyni, zaś w 1928 r. Morskiego Urzędu Rybackiego z Pucka także do Gdyni.